Cvičení
Vyzkoušejte si své nové vědomosti o nedaňových nákladech v praxi.
Zadání
Seznamte se s Antonínem, je to podnikatel, má síť hotelů a trochu utrácel. Vyberte z jeho nákladů ty, které jsou nedaňové.
- Koupil několik láhví kvalitního rumu za 2 000 Kč na oslavu 10 výročí firmy a uschoval si účtenky.
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Jedná se o náklady na reprezentaci. Pokud chcete započítat takovou položku do nákladů, musí se jednat o tiché víno do 300 Kč bez DPH. Cokoliv jiného je nedaňovým nákladem
- Zaměstnanci jsou u Antonína na prvním místě, tak mzdy vyplácí vždy včas, což je mu ke cti. 15. 5. tedy vyplatil 560 000 Kč.
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Mzdy jsou klasickým nákladem firmy, jinak je to ale u benefitů, o tom se dozvíte víc v dalším kurzu.
- Aby jeho zaměstnanci měli na práci dost energie, poskytuje jim kávu, čaj a něco k zakousnutí na pracovišti. Tato péče ho stojí 20 000 měsíčně.
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Občerstvení na pracovišti je typický nedaňový náklad. Jediné, co si může Antonín započítat do nákladů, je obyčejná voda bez bublinek.
- Před koncem účetního období dostal Antonín fakturu za opravu topení v jednom z hotelů, splatnost faktury je ale 2 měsíce, tak ji zaplatí až v dalším účetním období.
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Další typický příklad nedaňových nákladů, kdy se z něj stává daňově uznatelný až v okamžiku úhrady, tzn. bude za náklad považován až v dalším roce. Přijatou fakturu ale musel zaúčtovat ještě v rámci toho předchozího.
- Protože má Antonín vlastní vozový park, který je k dispozici jeho hostům, musel zaplatit pravidelný servis dvou vozů ve výši 15 000 Kč.
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Jedná se o daňově uznatelný náklad. Nedaňové jsou v případě aut jen náklady na palivo a parkování u vozů, kde uplatňujete paušál.
- V takovém hotelu je stále něco potřeba, tentokrát Antonín nakoupil nové povlečení za 40 000 Kč, co se dá dělat. Musí to nějak vypadat, že…
Zobrazit vysvětlivky po vyhodnocení
Ano, toto je klasický daňový náklad, který prokazatelně slouží k vytvoření příjmů společnosti.